Després de dècades de promeses –als any 80 ja se'n parlava–, finalment es comencen a palesar les obres –o, com a mínim les afectacions que provocaran– del desdoblament parcial de la línia de Rodalies R3, en el tram Parets - la Garriga. La via que circula entre Barcelona i Puigcerdà fa anys que arrossega problemes i suma retards i els anuncis del ministeri competent s'han anat succeïnt fins enguany, quan al gener s'adjudicaven els treballs perquè aquest tram de 17,1 quilòmetres tingui una segona via que permeti augmentar la freqüència de trens i reduir el temps de viatge.
A l'altura de Granollers, doncs, fa uns dies que sí que s'evidencia que la doble via entre Parets i la Garriga –i en paral·lel l'adequació de l'estació Granollers Canovelles– serà una realitat els propers anys. Així, fa unes setmanes van començar els treballs previs a l'obra, que ha suposat el tall d'un carril de la circulació del carrer Joanot Martorell, entre els carrers Arenys i Sabadell, per tal de deixar espai a la maquinària pesada que haurà de fer-se servir per desenvolupar el projecte de desdoblament i de renovació de l'estació, que, a banda d'ampliar les vies –caldrà un nou mur de contenció–, inclou una nova catenària i una andana més llarga i accessible. A l'entorn de l'estació Granollers Canovelles el projecte també preveu un aparcament i un nou camí cap al barri de Terra Alta.
De moment, però, els treballs més visibles són al sud de la via, en què Joanot Martorell té un semàfor per regular el pas alternatiu en l'únic carril efectiu que li queda, i el carrer Vic queda tallat perquè ja no es permet entrar a Joanot Martorell.
Per obrir l'espai per a la maquinària, fa un mes les excavadores van començar a retirar la vegetació i els horts que hi havia entre el carrer Joanot Martorell i les vies.
Els treballs de desdoblament es van adjudicar per 55,6 milions a les empreses FCC Construcción i a COMSA, amb un termini d'execució de 25 mesos. A més, cal sumar-hi 14,5 milions de la reforma de quatre estacions –inclosa Granollers Canovelles– i els 13,7 milions dels contractes de subministraments de materials per a l'execució.
Per trams
El projecte de desdoblament es va definir els anys 90, però fins al 2008 no es va planificar. Llavors es preveia un desdoblament total de Barcelona a Vic, però les dificultats econòmiques van fer repensar-lo i fer-lo per fases. L'any passat es van licitar els treballs de l'estudi ambiental d'un segon tram de desdoblament de la línia R3, entre Centelles i Vic. Però això sí que trigarà a veure's.
(Font Les Franqueses)